سرهنگ حسین رضایی در نشست یک روزه رسانههای نوپدید در دانشگاه آزاد اسلامی یزد با توجه به سخنانی از مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی، شرح وظایف پلیس فتا را بیان کرد و افزود: پلیس فتا یعنی پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات و از سال 1389 به لحاظ توسعه روزافزون فناوری اطلاعات و جرایم رایانهای شکل گرفته و به عنوان اصلی ترین نهاد رسیدگی به جرائم رایانهای در کشور فعالیت میکند.
وی، هدف اصلی این بخش از نیروی انتظامی را حفظ حریم خصوصی افراد و نه سرک کشیدن به آن ذکر کرد و گفت: مجرمان در فضای مجازی با توجه به این که زمان و مکان مشخصی ندارد و جغرافیای خاصی هم ندارند به مراتب خطرناک تر از مجرمان در فضای حقیقی هستند و دستیابی به آنها زمانبر است چرا که افکار مجرمان تغییر نکرده ولی ابزار آنها تغییر کرده و از تکنولوژی بهره میگیرند و این موضوع اهمیت حضور پلیس فتا را دوچندان میکند.
رضایی اهداف شبکههای اجتماعی را، سازماندهی گروههای اجتماعی، توسعه مشارکت اجتماعی و ایجاد اشتراک گذاری علاقهمندیها توسط اعضا برشمرد و گفت: شبکههای مجازی چهاردیواری و حریم خصوصی افراد هستند ولی چهاردیواری شیشهای که کاربران آن باید از گذاشتن و اشتراکگذاری هر گونه اطلاعات شخصی، عکس و فیلم در آن پرهیز کنند.
وی مزایای شبکههای اجتماعی را در صورت استفاده درست و منطقی، انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات، شکل گیری و تقویت خرد جمعی، بیان و آشنایی ایدهها، تبلیغ ارزشهای انسانی، ارتباط مستقیم و مستمر با آشنایان در سرتاسر جهان و افزایش سرعت در فرآیند آموزش برشمرد و معایب آن را سرقت اطلاعات، ورود به حریم خصوصی افراد، ترویج سریع شایعات و اخبار کذب و مهمتر از همه خدمت به سازمانهای جاسوسی از طریق فروش اطلاعات کاربران، هدر رفتن ساعتهای زیاد از روز، گشت و گذار بدون هدف در فضای مجازی برشمرد.
معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی استان یزد هم گفت: روش ترغیب یکی از سه روش اثر گذاری در جامعه امروزی است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد در گذشته استفاده از روشهای زور و تهدید و همچنین رشوه و هل دادن رایجتر بود ولی امروز روش ترغیب جایگزین دو مورد قبلی شده است و ما این شیوه را در رسانههای نوپدید به وضوح مشاهده میکنیم.
سرهنگ مزیدی با توجه به به تکنیک صاحبان رسانه در رسانههای نوپدید و فضاهای مجازی هدف اصلی آنها را تلقین افکار خود در ذهن مخاطب دانست و افزود: در پشت تولید نرم افزارهای جدید اهدافی نهفته است که صاحبان آن با رنگ و لعاب و با به کار بردن تکنیک های جدید آن اهداف را در اذهان نهادینه میکنند و مخاطبان به تدریج ناخواسته آنها را اجرا میکنند و آگاهی داشتن جامعه از اهداف آنها میتواند راهگشای خوبی باشد چرا که فیلتر ، بستن و جمع کردن اثر طولانی نداشته و راه های دیگری برای دستیابی دوباره مخاطبان از سوی شرکت ها به بازار خواهد آمد.
وی تبدیل شدن ناهنجاریها در جامعه به هنجارها را بسیار خطرناک دانست و گفت: بهترین راهکار برای مبارزه با تعویض نشدن جایگاه این دو مقوله با هم این است که در راستای ارتقاء سواد رسانهای و ارتقاء آموزش و اطلاع رسانی به مردم استفاده کنیم.
- نویسنده : یزد فردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
چهارشنبه 27,نوامبر,2024